Reisimpressies (7)
Public libraries
2000 : national network - local service : standards for the public library service in the
Republic of Ireland De keuze voor de bespreking van deze publicatie werd in belangrijke mate bepaald door het feit dat wij als derdejaarsstudenten binnen de bibliotheekopleiding een studiereis naar Dublin maakten om daar het Ierse bibliotheekwezen van nabij te leren kennen. Persoonlijk had ik me als voorbereiding op de studiereis over het bibliotheekwezen in Ierland geïnformeerd via verschillende bronnen op het www (waarvan ik de voornaamste en meest recente genoemd heb in Bibliotheek- en informatiebeleid in Ierland op http://bewoner.antwerpen.be/gbdi/dublin/lbpolicy.html). Opvallend genoeg (maar natuurlijk niet echt een verrassing voor wie de trends op dit vlak van nabij volgt) kwam de term "Information Society" bijna in elk van deze bronnen voor. Daarenboven bleek vooral de openbare bibliotheek een voorname rol te spelen in verschillende van de strategieën die moesten leiden tot de vestiging van de informatiemaatschappij in het Ierse maatschappelijke bestel. Belangrijk genoeg dus om dit nader te onderzoeken. Na de studiereis kwam ik via Diane Dixon (dublin.city.libs@iol.ie) die als medewerkster van het EU Projects Office verbonden is aan de Dublin City Public Libraries en mijn medestudent Kris Didden in het bezit van het hier besproken rapport "Public Libraries 2000: National Network - Local Service". Tot voor kort werd in Ierland vooral aandacht besteed aan de technologische infrastructuur en de economische belangen rond de vestiging van de informatiemaatschappij (waar hebben we dat nog gehoord!). De verschillende projecten (en de daaruit voortvloeiende teksten) die de afgelopen jaren in het kader van de National Policy for Library and Information Services ontstonden, proberen daaraan wat te doen door aan bibliotheken een sleutelpositie toe te kennen bij de plaatselijke invoering van de informatiemaatschappij. Het is in het licht van dit beleid dat het besproken rapport gelezen moet worden.
Context en doelstelling van het rapport Public libraries 2000: national network local service is een rapport dat werd afgeleverd door de Public Libraries 2000 Working Group. Deze werkgroep werd in 1993 samengesteld door de Library Association of Ireland (LAI) met als doel te gaan werken aan nieuwe normen voor en een nieuwe visie op het openbare-bibliotheekwerk in Ierland. National Network Local Service is daarmee een van de vier initiatieven die in de jaren negentig door de bibliotheeksector werden ontwikkeld. De andere drie zijn de Governments Information Society Strategy, Branching Out: a New Public Library Service, en de National Policy on Libraries and Information Services. De LAI wilde door het opstellen van nieuwe normen en visies voor het openbare-bibliotheekwerk geen louter theoretische basis leveren. Het is de bedoeling via de toepassing van deze nieuwe normen een landelijk netwerk van moderne bibliotheken tot ontwikkeling te brengen, met een overkoepelend beleid op het vlak van personeel, collecties en beschikbare technologieën, maar met een lokale (gemeentelijke) invulling en werking die aansluit bij de wensen en noden van de plaatselijke bevolking. De LAI legt uiteraard geen normen op, maar reikt deze louter als advies aan. Het rapport behandelt de nieuwe visie en de voorgestelde normen van de Working Group in 5 hoofdstukken die elk dieper op bepaalde aspecten ingaan.
De rol en de functies van de openbare bibliotheek Hoofdstuk 1 (p. 1-4) A Centre of Light and Learning: the Purpose of the Public Library gaat dieper in op de rol en de functies van de openbare bibliotheek en vertrekt daarbij van drie basisfuncties: de bibliotheek als informatiebron voor kinderen en adolescenten, de bibliotheek als bron van informatie voor opleiding en onderwijs, en ten slotte: de bibliotheek als bron van cultuur en verbeelding. De bibliotheek krijgt hiermee haar plaats in het hart van het gemeenschapsleven en wordt eerder als bron dan als gebouw of instelling gedefinieerd. Hierin past ook de rol van de openbare bibliotheek als een tegengewicht voor de commerciële massamedia. De openbare bibliotheek is een instelling die openstaat voor alle leden van de gemeenschap, ongeacht hun geslacht, politieke voorkeur of economisch-financiële status.
Openbare bibliotheken in de eenentwintigste eeuw Hoofdstuk 2 (p. 5-17) Public Libraries in the 21st Century situeert de openbare bibliotheek in de context van de Ierse maatschappij: enerzijds de economische en sociale rol van de bibliotheek die in de eenentwintigste eeuw nog aan belang zal winnen, anderzijds de taak van de bibliotheek in het kader van het Ierse lokale zelfbestuur dat volop in ontwikkeling is. Het Ierse maatschappelijke bestel wordt gekenmerkt door verschillende aspecten waarop de openbare bibliotheek noodgedwongen zal moeten inspelen:
In de context van het lokale zelfbestuur besteedt het rapport in het slot van dit hoofdstuk aandacht aan de evaluatie van de prestaties van de openbare bibliotheek. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de belastingbetaler het recht heeft om te weten of zijn geld goed besteed wordt. Openbare bibliotheken moeten daarom evaluatieprocedures inbouwen die deze vorm van kwaliteitscontrole mogelijk maken.
De specifieke taken van de openbare bibliotheek in de hedendaagse maatschappij Hoofdstuk 3 (p. 18-48) The Peoples Resource vormt het zwaartepunt van het rapport. Hierin wordt beschreven hoe de bibliotheek de functies kan vervullen die in het eerste hoofdstuk werden gedefinieerd. Veel aandacht gaat hier naar de rol van de bibliotheek als kenniscentrum in de informatiemaatschappij, waar zowel leesbevordering als het kritisch omgaan met informatie belangrijke aandachtspunten zijn. Daarnaast wordt ook de rol van de bibliotheek als informatiecentrum en cultuurcentrum benadrukt. Onder andere het dichten van de informatiekloof, het recht op informatie en de openbare bibliotheek als collectief geheugen van de natie, komen hier aan bod. Ten slotte gaat dit hoofdstuk in op de speciale doelgroepen op het platteland, in de kuststreken en op de eilanden. In dit hoofdstuk wordt er o.a. verder de nadruk op gelegd dat de openbare bibliotheken:
Personeelsbeleid in de openbare bibliotheek Hoofdstuk 4 (p. 49-55) Human Resources stelt een aantal normen voor met betrekking tot de organisatie van het personeelsbeleid in de hedendaagse openbare bibliotheek. Investeren in personeel via opleidingen en bijscholing wordt daarbij als een belangrijke vereiste gezien. Verder wordt ingegaan op de rol van de hoofdbibliothecaris en gespecialiseerd personeel. Goed opgeleid personeel moet het publiek helpen en inspelen op de veranderende wensen en noden. Het rapport stelt dat de tevredenheid van het publiek voor een groot deel afhankelijk is van de motivatie, de flexibiliteit, het enthousiasme en de vakkennis van elk personeelslid afzonderlijk. Het rapport signaleert, dat de lokale verantwoordelijken voor het bibliotheekbeleid o.a. moeten zorgen voor:
Toegankelijkheid en betrokkenheid Het vijfde en laatste hoofdstuk van het rapport (p. 56-67) Access and Participation besteedt aandacht aan de uiterlijke verschijningsvorm van de openbare bibliotheek: de locatie en de architectuur, de inrichting en de infrastructuur, de toegang tot elektronische bronnen, de (uitbreiding van de) openingsuren, marketing en uitbreidingsactiviteiten, gratis en een vrij toegankelijke dienstverlening, samenwerking en het gemeenschappelijk gebruik van middelen. De lokale verantwoordelijken voor het bibliotheekbeleid dienen doordrongen te zijn van het feit dat "toegankelijkheid" en "betrokkenheid" prioritair aandacht moeten krijgen in de dienstverlening van de bibliotheek. Bibliotheekgebouwen moeten zodanig ingeplant en ontworpen worden dat ze goed gelokaliseerd, goed uitgerust en vrij toegankelijk zijn voor alle leden van de lokale gemeenschap. De vrije toegankelijkheid beperkt zich niet tot een materiële toegankelijkheid, maar houdt ook in dat bibliotheken open moeten zijn op die ogenblikken van de dag dat het publiek er behoefte aan heeft. Promotie voeren voor de dienstverlening speelt een belangrijke rol bij de verbetering van de toegankelijkheid en de verhoging van de betrokkenheid. Verder moet maximaal gebruik gemaakt worden van de mogelijkheden van ICT om op die manier een nationaal netwerk te realiseren waarbij elke bibliotheek een toegangspunt vormt tot de hele landelijke dienstverlening en collecties.
Ierland en Vlaanderen zijn zowel sociaal-economisch als cultureel-maatschappelijk nogal verschillend. De maatregelen voor de vestiging van de informatiemaatschappij in Ierland kunnen dus niet zonder meer in een Vlaamse context getransponeerd worden. Nochtans zijn er toch heel wat punten van vergelijking, zeker als we het recentelijk (op 8 mei 2000) gelanceerde voorstel "Het openbaar bibliotheekwerk: werktekst ter voorbereiding van een decreet" van onze Vlaamse minister van Cultuur Bert Anciaux erop naslaan. "Het bieden van hulp en advies aan gebruikers bij bibliotheek- en informatiegebruik; speciale aandacht voor achtergestelde groepen op cultureel, educatief en sociaal-economisch gebied; overheidsinformatie van alle bestuursniveaus voor iedereen ter beschikking stellen; samenwerking met het onderwijs; speciale aandacht voor de bibliotheek als belangrijke actor in het kader van het levenslang leren; bevorderen van het leesplezier" het lijken wel universele themas die zowel in de Ierse als in onze eigen Vlaamse context aan bod komen. Bibliotheek- en informatieprofessionals uit Vlaanderen kunnen het Ierse rapport dus volop gebruiken om er inspiratie uit te putten. Ze zullen al lezend heel wat parallellen maar evenzogoed verschillen ontdekken.
Public libraries 2000 : national network - local service : standards for the public
library service in the Republic of Ireland. - [S.l.] : Library Association of Ireland,
1999. - XIV, 70 p.
Andere elektronische versies van deze tekst vindt u op: |
Auteur van deze bijdrage: Patrick Vanhoucke
© 1999-2000 Graduaat Bibliotheekwezen en Documentaire Informatiekunde Antwerpen
© 1999-2000 HTML-versie: Patrick Vanhoucke - Deze pagina maakt deel uit van een website
met frames
URL: http://bewoner.antwerpen.be/gbdi/dublin/
- Laatste wijziging van deze deelpagina: 01-06-2000